Εφευρέσεις του μεσαίωνα

Ιστορία της τεχνολογίας και των εφευρέσεων

Μεσαίωνας

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, αναφερθήκαμε στην εποχή του Μεσαίωνα. Μιας χρονικής περιόδου της ευρωπαϊκής ιστορίας, η οποία σύμφωνα με ιστορικούς βρίσκεται ανάμεσα στην Αρχαία και τη Νεότερη εποχή.

Μέσα από το μάθημα της επιμόρφωσης και της φιλαναγνωσίας, καθώς και με τη προβολή φωτογραφιών και βίντεο, παρατηρήσαμε το χάρτη των Ευρωπαϊκών κρατών της εποχής, τονίζοντας τις πιο δυνατές χώρες, όπως την Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, αλλά και την επιρροή που ασκούσε πολλές φορές και η Ιταλία μέσα από σημαντικές επινοήσεις.

Ακόμη, είδαμε σημαντικές αλλαγές, όπως την ενδυμασία, το πολίτευμα, την ανάπτυξη πόλεων, εμπορίου και βιοτεχνίας, τη θρησκεία, την πληθυσμιακή ανάπτυξη, αλλά και πολλές δυσμενείς καταστάσεις που συνέβησαν, κατά τη διάρκεια αυτών των αιώνων.

Επίσης, μάθαμε τόσο για τα επιτεύγματα της Ασίας και κυρίως της Κίνας που επηρέασαν κι ενίσχυσαν τον τρόπο σκέψης των επιστημόνων της Ευρώπης, όσο και για την εξέλιξή τους στις χώρες της Δύσης.

Μία από τις πιο σημαντικές εφευρέσεις εκείνης της εποχής ήταν η τυπογραφία που έκανε την εμφάνισή της στην Κίνα, αλλά έγινε γνωστή μετά από μερικούς αιώνες, χάρις την ευφυία του Γερμανού σιδηρουργού Γουτεμβέργιου με τη δημιουργία της πρώτης τυπογραφικής μηχανής, κατά τον 15ο αιώνα.

Η συγκεκριμένη εφεύρεση σηματοδότησε την έναρξη μιας νέας εποχής, αυτής της μαζικής παραγωγής βιβλίων. Τα βιβλία και ο έντυπος κόσμος για αρκετούς αιώνες ήταν το πιο σημαντικό μέσο διάδοσης της γνώσης στο κόσμο.

Ο λόγος για τον οποίο η εφεύρεση του Γουτεμβέργιου υπήρξε σημαντική, ήταν το γεγονός ότι η γνώση έπαψε να είναι προνόμιο των λίγων και έγινε κτήμα χιλιάδων ανθρώπων που μπορούσαν πια να μορφωθούν και να ανταλλάξουν γραπτώς τις ιδέες τους.

Μία ακόμη εφεύρεση που ξεκίνησε από την Κίνα, κατά τον 9ο – 11ο αιώνα ήταν η πυρίτιδα, η οποία χρησιμοποιήθηκε, αρχικά, σε πυροτεχνήματα και έπειτα σε όπλα. Η χρήση και η σπουδαιότητα της διαδόθηκε από τους Μογγόλους σε γειτονικές χώρες, φτάνοντας, έτσι, στην Ευρώπη, κατά τον 13ο αιώνα.

Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία, επίσης, τα χαρτονομίσματα εφευρέθηκαν στην Κίνα τον 11ο αιώνα μΧ. Με αυτόν τον τρόπο, οι έμποροι μπορούσαν πια να απαλλαγούν από το τεράστιο φορτίο των χάλκινων νομισμάτων που έπρεπε να μεταφέρουν σε κάθε ταξίδι μαζί τους και να μειώσουν το βάρος των καραβιών.

Μία, ακόμη, καινοτομία του Μεσαίωνα ήταν τα πρώτα υψικάμινα που εμφανίστηκαν το 1150 μΧ. Υπεύθυνοι για τη λειτουργία τους ήταν πολλοί μοναχοί, οι οποίοι ήταν εξειδικευμένοι με τη μεταλλουργία για τη παραγωγή σιδήρου και προσπαθούσαν για τη διάδοση γνώσεων στο θέμα των τεχνολογικών εξελίξεων.  

Τα πρώτα γυαλιά οράσεως, υπήρξαν μία από τις πιο σημαντικές εφευρέσεις στην ανθρώπινη ιστορία. Η δημιουργία τους έγινε γνωστή στην Ευρώπη στο τέλος του 13ου αιώνα. Πρόκειται για εφεύρεση που ωφέλησε εκατομμύρια ανθρώπους. Το 1268 ο Ρότζερ Μπέικον έκανε τη πρώτη παρατήρηση για τη χρήση φακών για οπτικούς λόγους. Τα γυαλιά, όμως, εμφανίστηκαν πρώτη φορά στη Ιταλία από τον εφευρέτη Αλεσσάντρο Ντι Σπίνα.

Τα συγκεκριμένα, ωστόσο, διέφεραν, αρκετά από τα σημερινά, καθώς δεν είχαν σκελετό και στέκονταν στη μύτη αυτών που τα φορούσαν. Πέρα από την πρακτική τους σημασία, για αρκετούς αιώνες το συγκεκριμένο αξεσουάρ που κατασκευαζόταν, αρχικά, από σίδερο, ξύλο, κέρατο ή κόκαλο θεωρήθηκε σύμβολο σοφίας και μόρφωσης.

Μέχρι τη μεσαιωνική περίοδο δεν υπήρχε ακριβής τρόπος μέτρησης του χρόνου, με τους ανθρώπους να βασίζονται στην κλεψύδρα και στην κίνηση του ήλιου. Τα πρώτα μηχανικά ρολόγια εφευρέθηκαν στην Ευρώπη, στις αρχές του 14ου αιώνα και ήταν μεγάλες συσκευές κατασκευασμένες από σίδηρο. Χτίζονταν, συνήθως, σε καμπαναριά ή κοινόχρηστους πύργους πόλεων. Ο ήχος τους θύμιζε τους χτύπους της καμπάνας για να καλεί τους πιστούς στις προσευχές . Το παλαιότερο ρολόι βρίσκεται στο καθεδρικό ναό του Salisbury στην Αγγλία και χρονολογείται από το 1386.

Η ανέμη, επιπρόσθετα, επινοήθηκε στην Ινδία κι έφτασε στην Ευρώπη, μέσω της Μέσης Ανατολής στον Ευρωπαϊκό Μεσαίωνα. Με αυτό το τρόπο, αντικατέστησε την παλαιότερη μέθοδο χειρωνακτικής νηματουργίας, χάρις της εύκολης και πρακτικής λειτουργίας της.

Άλλη μία επίτευξη, εκείνης της περιόδου ήταν η κλεψύδρα, η οποία υιοθετήθηκε ευρέως στην Ευρώπη, από το τέλος του Μεσαίωνα κατά το 1500 μΧ. Η κλεψύδρα χρησιμοποιήθηκε για τη μέτρηση του χρόνου τόσο κατά το μαγείρεμα και διάφορα καθήκοντα εργασίας, όσο και σε θαλάσσια ταξίδια από ναυτικούς, καθώς η άμμος της δεν επηρεαζόταν από την ταλαντευόμενη κίνηση του πλοίου.

Μέσα από το μάθημα των εικαστικών, φτιάξαμε τη πρώτη μας κλεψύδρα με άμμο και το δικό μας ρολόι για τη μέτρηση του χρόνου, αλλά και γυαλιά, με βάση τις εφευρέσεις για τις οποίες μιλήσαμε.

Επίσης, συμμετείχαμε σε διασκεδαστικές πίστες στην αυλή του σχολείου και σε μουσικοκινητικά παιχνίδια, με στόχο την συνεργασία και την αλληλεπίδραση των παιδιών.

Τέλος, μέσα στην εβδομάδα, πραγματοποιήθηκαν τα μαθήματα γυμναστικής και lego stem και το Friday event που ξεσήκωσε μικρά και μεγάλα παιδιά.

εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-20-515.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-20-655.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-21-067.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-21-314.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-21-441.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-21-554.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-23-828.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-25-419.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-013.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-065.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-126.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-259.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-340.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-423.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-509.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-572.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-635.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-703.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-763.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-830.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-905.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-26-978.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-068.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-127.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-197.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-377.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-446.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-526.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-612.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-695.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-771.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-863.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-27-940.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-28-014.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-28-131.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-28-194.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-28-255.jpg εικόνα_Viber_2023-11-05_22-26-28-333.jpg

ΚΔΑΠ ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ

ΈΝΑ ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ & ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗΣ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ

ΚΔΑΠ July 2020 for site small2

Για τα παιδιά 5 - 12 ετών. Στις ηλικίες αυτές η γνώση έρχεται μέσα από δράσεις-παιχνίδια. Διαθέτοντας όλα τα σύγχρονα μέσα, τα παιδιά θα απασχολούνται δημιουργικά χωρίς πίεση και άγχος.

Για μαθητές από Α' έως ΣΤ' Δημοτικού, διάβασμα  για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, σε ένα 2ωρο πρόγραμμα. Με την επίβλεψη δασκάλων μαθαίνουν να οργανώνουν και να αξιοποιούν το χρόνο τους. Επίσης με εκτενή χρήση υπολογιστών και διαθεματικής e-learning πλατφόρμας για αποτελεσματική και σύγχρονη εκπαίδευση.  Στη συνέχεια και αν το επιθυμούν, μπορούν να χαλαρώνουν με χορό, γυμναστική, πληροφορική και ρομποτική και άλλες δραστηριότητες ανάλογα με τις ομάδες που δημιουργούνται.

Βασικοί άξονες των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι…

  • Η απαλλαγή των γονιών από το άγχος του διαβάσματος των παιδιών τους.
  • Η συνεργασία και η κοινωνικοποίηση των παιδιών.
  • Η άσκηση του γραπτού και του προφορικού λόγου.
  • Η άσκηση του σώματος με γυμναστική και χορό.
  • H ανάπτυξη καλλιτεχνικής  έκφρασης.

Στα ΚΔΑΠ των Εκπαιδευτηρίων Πλάτωνος  μπορούν να συμμετέχουν και παιδιά εκτός του προγράμματος ΕΣΠΑ.